Åsiktsinlägg - Pessoabett

Som rubriken lyder, här kommer mina åsikter om Pessoabett.
 
Ja jag tänker inte skriva någon essä eller något tal där jag försvarar mina åsikter, jag tänker skriva vad jag tycker och tänker och mina motiv, thats it, take it or leave it!
 
Jag red själv på pessoabett som ung, på min första storhäst. Det var vad min dåvarande ridlärare tyckte att jag skulle rida på "du har tillräckligt bra hand för det" "du måste få lite hjälp att kontrollera hans energi"
Hade jag vetat vad jag vet idag, då hade jag sagt att "nej det stoppar jag inte i munnen på min häst"
DÅ hade jag istället ridit igenom och försökt få energin at utvinna ett arbete istället.
Men som ridskoleryttare, nybliven storhästryttare och på en ridskola där man harvade runt i skänkelvikningar på långsidorna lektionerna i ända så hade jag trots mina då 10 år på ridskola inte tillräckligt mycket kunskap att göra detta.
 
Varför tycker jag så?
JO! Det är så enkelt som att jag inte gillar att bettet trycker i nacken men samtidigt upp i gommen, och visst det finns många bett som har den här effekten MEN när han som själv uppfann bettet idag SKÄMS för att han har uppfunnit det så säger det sig självt att detta är snäppet värre.
 
"Bettet är inte värre än handen som håller i tygeln"
- Visst jag håller med till en viss del och jag är ingen expert men jag tycker att har man ett problem med att hästen är stark osv så borde man prova ALLT ANNAT INNAN man betslar upp sin häst. För det mesta behöver man inte ett starkare bett, utan mer träning. Jag provade att betsla upp Richie med ett Klimblewick bett med stång och kedja då han mest hände sig i mina armar och blev stark, så jag provade för att slippa ta honom så mycket i munnen, visst det funkade men han blev så fruktansvärt känslig så jag kände bara att nej, mer dressyr är nog lösningen för mig och min häst.
 
Jag har inget emot personer som rider med Pessoa, jag är ingen hater, MEN något jag inte TÅL är när ridskolor har det på sina hästar. Det är så otroligt många olika ryttare och alla är ju inte direkt trevliga i handen, kanske för att de inte har vetskap om hur mycket skada det kan göra? Ridskolehästar om något borde ju slippa ha sånt i munnen, tänk den dagen en ryttare verkligen tappar tålamodet och draaaaaar allt vad hen pallar, det blir mindre trevligt för hästen..
 
Nepp jag tycker absolut att pessoabettet ska ha en fet DISS!!!
Kommentera gärna vad ni tycker och tänker, jag är dock inte intresserad av långa försvarskommentarer om hur bra ERA hästar går på Pessoa osv osv, det gör de säkert men jag kan tycka att det kan finnas trevligare alternativ. Jag vill inte höra hur dum i huvudet eller hur okunnig jag är, jag är som jag skrivit, inte någon expert inom området utan jag skriver utefter erfarenheter och det JAG har fått till mig, så håll nu en god anda i kommentarsfältet om ni ska kommentera :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BPKRYTTARE

Live Life Large

RSS 2.0