Leka hovslagare

Idag stog det föberedande hoppning på schemat. Vi började med att värma upp i alla gångarter och, ursäkta språket men, FY FAN vad bra han gick, hade nästan ingenting i handen och han var mjuk och fin i sidorna redan från start, idag fick jag verkligen känna på hur det SKA kännas i galoppen och den känslan kommer jag sträva efter varenda ridpass hädanefter!
Sedan gick vi över till tre bomövningar, första var att trava tre upphöjda bommar på böjt spår, fokus där låg på att lägga hästen rätt utefter hästens gång och storlek och se till att hästen lyfter på fötterna och tänjer sina muskler lite mer uppåt. I Denna övningen lyssnade Richie riktigt bra på mina halvhalter innan bommarna men var inte tillräckligt kvick fram igen så det blev lite halvdant.
 
Övningr nr 2 var två galoppbommar med 8 meter (2 galoppsprång) emellan på en mjuk både. Här märkte jag att Richie började bli trött för han var inte alls framme för min skänkel och saktade av till trav innan första bommen de flesta gångerna, dock så fick vi till ett par gånger i varje varv och då var jag nöjd.
 
Övningr nr 3 var 5 travbommar som vi skulle ha samma takt över under hela serien, detta gick lite halvdant då detta var i slutet av passet och både jag och Richan var trötta men till sist fick vi till det bra en gång och då avslutade jag.
 
Efter passet så smorde jag in hans äckliga så med inytiol, en kräm man har till bebisrumpor men som luktar lite tjära så flugorna kommer in nära och gör dem det så blir det en stor kladdig barriär bara för det är inte ett fint tunt lager man smörjer på precis ;)
 
Efter att jag smort hans sår så fick jag ta hjälp av Johanna, ridläraren och ett par från min ridgrupp, vi fick lov att leka lite hovslagare, Richie har ju tappat vänster baksko sen i måndags, det skrev jag ju om, men nu vart vänster lös också, så eftersom Janne kommer och skor om honom på tisdag så tänkte jag att vad tusan, jag får dra av denna så den inte blir lösare så han skadar sig på sömmarna osv.
Sagt och gjort, det tog 4 pers och ca 10 minuter att få av skon som satt nitad så pass bra att jag nästan får skaffa en sämre hovslagare :P
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BPKRYTTARE

Live Life Large

RSS 2.0