Vad äter Richie?

Tänkte jag skulle skriva lite nogrannare vad Richie äter nu när han bor hos mig.
Jag har efter mycket efterforskningar under alla år jag haft hästar blivit väldigt petig med vad jag stoppar i min häst.
 
Hösilage: Richie äter 12 Kg hösilage om dagen vilket kommer ökas när tävlingssäsongen börjar för oss. Fodret är analyserat och är väldigt fint.
 
Kraftfoder: Tidigare åt Richie Kraft Grund, jag personligen anser att det är ju bara tillsatser i det. Grejen med Kraffts foder är ju att de alla tas upp av tunntarmen, hästar är grovtarmsjäsare så detta innebär att ytterst lite av det Richie åt innan blev till något mer än slagg och bajs. Nu får han St Hippolyts naturmüsli som är skapat för att tas upp av grovtarmen vilket leder till att allt han äter, tillgodoser det han behöver för att orka prestera längre fram. Priset för en 25 Kg säck av müslin är 315 kr, vilket jag tycker är en hel del pengar men jag anser att jag ger hellre hästen något som är bra för honom och som han inte behöver äta såna kopiösa mängder av än att slänga i honom 2-3 kg Krafft och veta att det bara bli bukfylla. Inget ont mot de som använder Krafft, men som sagt jag är sjukt petig, Richie ska ha det bästa :)
 
Betfor: Innan åt Richie betfor, som jag fattar det åt han 2 liter per dag innan, när han kom till mig fick han endast 1 liter om dagen fram tills jag fick hem St Hippolyts Irish Mash som han äter nu. Betfor är 70% socker och klassas enligt mig mer som en belöning än foder. Visst det håller igång magen, men allt socker då?
Nej tack! Jag valde att även här investera i ett bättre alternativ, som jag skrev St Hippolyts Irish Mash, vilket är som en slags gröt. Den innehåller bara ca 20-30% socker och den håller igång hans mage minst lika bra, om inte ännu bättre. Detta får han 3 ggr/ vecka och det räcker faktiskt! även här slipper han de stora mängderna, 1 Kg 3 ggr/vecka räcker. En 15 Kg säck från hippolyt kostar 290 Kr :)
 
Richies foderstat är framtagen av en expert på Hippolyt som har inriktat sig på just foder och hon reser runt hela Europa på föreläsningar om foder osv.
Som ni märker är jag noga med att de pengar jag lägger ut på Richie skall leda till att han får det bästa. Visst jag får betala ca 700Kr i månaden för hans kraftfoder, men jag vet att han mår som bäst av detta. :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BPKRYTTARE

Live Life Large

RSS 2.0