Hur ser jag på hästhållning/ledarskap?

Sista inlägget innan jag stänger ner datorn för idag!
 
Jag tänkte skriva lite hur jag ser på hästhållning, hur jag anser och väljer att uppfostra min häst och lite förklaring till varför jag tänker och gör som jag gör.
Kommer bli lite i punktform men så får det bli.
Jag tvingar absolut ingen att tycka och tänka likadant, men jag vill också att ni respekterar mig och mina åsikter.
 
  • Richie är förbjuden att äta med bett i munnen, varför?
    - Jag anser att har hästen bett i munnen så är den fortfarande i arbete, påväg till arbete eller påväg ifrån arbete. Det är väl ingen som slänger av sig arbetskläderna innan arbetstiden är slut? Nej, är bettet i mun så får Richie inte en tugga av sitt hö och försöker han dra mig mot höet så räcker det nu efter ett par duster med att jag säger ett barskt ÖJ eller NEJ, så fort bettet är ute är det fritt fram att äta/dricka.
  • Jag ger aldrig godis direkt ur handen, varför?
    - Richie är väldigt pillig med munnen, vill inte uppmuntra tiggande eller ytterligare naffsande, tanken är att min lillasyster ska kunna rida på honom när hon är mogen, vilket betyder att hon kommer spendera en del tid med honom, hon har redan nu varit med ett par gånger men jag har inte vågat låta henne klappa i ansiktet osv med tanke på detta. Jag tycker inte att hans naffsande är så farligt, men för en tjej på precis 8 fyllda så blir det väldigt otäckt.
  • Richie får aldrig gå över mig varken i gången eller när jag står i boxdörren, varför?
    - Jag anser att när en häst försöker gå över mig/buffar överdrivet på mig så är det brist på respekt. Richie SKA respektera mig, han ska inte vara rädd för att gå fram till mig men det är inte samma sak som att visa respekt. Han har redan lärt sig att han inte får gå över mig eller försöka tränga sig förbi/emot mig nr jag står i boxdörren eller inne i boxen, gör han detta så är det enda jag gör att jag helt enkelt dänger till honom samtidigt som jag ryter till, han är så pass stor så ett litet nej och en puff hjälper liksom inte, jag anser att är jag hård från början så kommer jag slippa att vara så brysk senare, han måste lära sig att där jag står, där står jag!
  • Richie får aldrig gå en viss bit framför mig, varför?
    - När jag leder så får Richie aldrig gå längre fram än att jag är i jämnhöjd med hans bog, även detta är brist på respekt, jag är ledaren, han får inte utmana min plats i ledet. Jag var väldigt tydlig med detta från dag 1, har tränat sjukt mycket från marken att han ska stanna när jag stannar, helst utan att jag ska behöva ge ifrån mig ett ljud, oftast så behöver jag påminna honom ett par gånger i början men det går fortare och fortare, numera höjer jag bara ett finger och han stannar. Samma sak med att gå framåt, jag säger kom och går och då ska han börja gå, jag ska inte behöva dra fram honom. Jag övar detta mycket ute, är ute och går på vägarna med ett spö och försöker han gå förbi mig snärtar jag till honom på bringan, inte hårt, men tillräckligt för att markera att han ska hålla sig på sin plats.
  • När jag hämtar honom i hagen skall han komma till mig, inte tvärt om, varför?
    - Jag anser att en god relation till hästen innebär att jag inte skall behöva tvinga hästen att gå in med mig, när jag tar in Richie själv så ropar jag, kommer han inte så står jag inne i hagen och väntar tills han kommer till mig, det tar oftast inte mer än 5 minuter max eftersom han blir nyfiken på varför jag står där eller för att han blir avis på att jag klappar Boromir haha, testosteronstinna kusar! Jag ser till att aldrig ha bråttom när jag tar in Richie och detta är just för att jag ska kunna göra såhär. Kommer börja öva inkallningar med honom när jag läst på precis hur man ska gå tillväga.
detta är vad jag kan komma på för tillfället. Som ni märker så är det mest saker i hanteringen för tillfället, och detta är för att jag anser att en god relation på marken med tydliga roller gynnar en god relation även när jag sitter på.
Jag är väldigt tydlig att det inte finns en chans för honom att han får bestämma, han testade gränserna sist jag red ut, efter uteritten skulle jag in i paddocken och sitta av. Han ansåg inte behöva gå in där, jag kickar till honom i sidan med skänklarna och då reser han sig väldigt lätt, vill inte kalla det stegring, mest lätta på framdelen och vänder 180 grader runt. Han väger ca 800 Kg och i en dragkamp har jag inget att sätta emot, hade jag låtit honom vinna hade han ju lärt sig att han har ett kryphål där, så nej, jag vände honom, han backade, då ger jag honom helt enkelt ett rött rapp med pisken och då bär det fort av in i paddocken, väl inne får han massa beröm och sen hoppar jag av. visst han verkade lite förnärmad, men allt var frid och fröjd, jag visade att det inte var OK och han har inte testat mig mer efter det.
 
Det är så otroligt viktigt med att man har tydliga roller, att man han ett tydligt ledarskap med tydliga gränser, något ska inte vara helt OK ena dagen för att vara tabu den andra till att vara jätte OK en tredje dag, har du sagt att något är tabu så är det tabu, det måste man hålla stenhårt på. Därför har min och Richie relation blivit väldigt bra på denna korta tiden, man märker att han tyr sig till mig men respekterar det jag sagt. Nu när jag tycker han blir för på i boxdörren så höjer jag fingret mot honom och han antingen stannar upp eller backar, men så fort jag sänker fingret och sträcker ut handen så kommer han och vill mysa. Det är ett tydligt tecken på att han accepterat sin roll i vår relation.
 
Nu ska jag ta och runda av, har så himla mycket att blogga om och vill så gärna skriva ännu fler inlägg, men det är en dag imorgon också, eller hur? :)
Nu ska jag ta och duscha sen ska jag lägga mig ner och kolla på Supernatural!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BPKRYTTARE

Live Life Large

RSS 2.0