denna sadeldjungel..

Jaha nu har min mormors syster varit ute och provat ut sadlar till Richie.
Hon hade med sig en hel bil med sadlar men endast två var det som hon kunde tänka sig att han kunde ha, och detta med hjälp av kombinationspadd.
De som passade var en Wintec syntetsadel och en Prestige, stor kontrast? ja lite kanske..
Provred i Wintecen direkt och jag kände på en gång att aldrig, det kommer aldrig gå, dåliga stöd för knä och skänkel och mina hoppläder gjorde att jag kom utanför sadeln med knäna, big NO.
Provred prestigen igår och den kändes nästan som om den hade för mycket vid knäna och på fel plats.. men det är nog en vanesak det med, när jag slutade tänka på det blev det bättre men då hade jag ju dressyrläder med..
 
Det var värre med Richies sadel än vad jag trodde, visst den har legat i bakvikt, det beror ju på att den är för trång, men det jag fick lära mig igår är inte kul. Richies Triangelmuskler, muskeln vid sidan av manken, den har brutits ner, den har inte fått någon blodtillförsel vid ridning så den är urgröpt, så Richie har två fördjupningar, en vid var sida av manken.. Nu hoppas jag prestigen funkar i hoppningen för där har han plats att bredda sig.
 
Så det Lena rekommenderade var egentligen barbackaridning och tömkörning, dock så är barbacka uteslutet, dels för att jag inte kommer upp barbacka på honom hur jag än bär mig åt, möjligtvis om jag hoppar ner från läktaren ;P och dels för att jag känner att jag inte har sån himla lust att glida av från den höjden, min rygg hade inte gillat det alls.
Men jag ska se om jag kan få tag i tömköringsgrejer att låna eller köpa väldigt billigt, och sen ska min tränare få lära mig det, för jag ska se till att musklerna byggs upp om det så ska ta mig all min tid.
Jag kunde också, med den breddade sadeln fokusera mycket på att han ska jobba med ryggen och mycket långt-lågt så det blir också en prio nu.
Blir så ledsen, OK att sadeln kanske inte passar optimalt men att musklerna ska ta skada av det.
NEJ nu blir det nya tag!
 
Hasse kotknäckare kommer den 29e och då får han kolla igenom honom och sen så blir det fullt fokus på hans rygg.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BPKRYTTARE

Live Life Large

RSS 2.0